Tom Prehn

Tom Prehn er født i oldtiden ind i en familie som i mange generationer har levet i musik og af musik.

Allerede i 60'erne var den legendariske gruppe Tom Prehns Kvartet skandinavienskendt med sin avantgardistiske jazz, der fra begyndelsen vedkendte sig sit tilhørsforhold til den europæiske musiktradition. Netop dette forhold er nok en af forklaringerne på den interesse som i dette årtusinde er vakt for Kvartettens musik i jazzens hjemland, USA.
En medarbejder i Jazzavdelningen vid Svenskt visarkiv (se artikel) stødte på et gammelt bånd i kælderen og sendte det uopfordret til pladeselskabet Atavistic Worldwide i Chicago. Året efter, 2001, var den selvbetitlede LP Tom Prehn Quartet genudgivet som CD, omtalt på alle store sprog og globalt tilgængelig. (omtaler)

Samtidig med jazzlivet fuldførtes studierne på Det Jyske Musikkonservatorium, hvor Tom har fungeret som lærer i over et kvart århundrede. På et legat gik den obligatoriske studierejse til USA, hvor turen bl.a. gik til konservatoriet i San Francisco. Med lange ophold hos familie i USA - fra NY og LA til NO - er han blevet godt bekendt med det store lands kulturelle mangfoldighed. Og begrænsninger! Det er således lykkedes ham at undslippe visse amerikanske drømme, som ellers har fristet så mangen en dansk jazzutopist.
Han indførte som den første i Danmark undervisningen i jazz på konservatoriet (1968), i en tid hvor der ellers herskede nærmest borgerkrigslignende tilstande mellem to lejre, den såkaldte rytmiske musik kontra den klassiske (i folkemunde: “den urytmiske musik”).


Tom Prehn komponerede og underviste i begge lejre og hans værker skelner ikke. Tværtimod! Kvartetten udviklede i 70'erne (med komponisten Gunnar Møller Pedersen som tekniker og Fuzzy som “gæst”) et musikteater, hvis show netop synliggjorde og skabte dialog om musikkens indbyggede genvordigheder. Her var ingen genre tabu og den grænsebrydende underholdning bragte nye tanker og eftertanke til internationale festivaler.

Når den verdenskendte trio Swedanes med Alice, Svend og storebror Ulrik i 60'erne kom forbi Jylland, så øvedes der omkring Toms flygel. Alice Babs var efter Juke Ellingtons mening verdens største jazzsangerinde, og så er det såmænd sagt. En aften sang hun med sig selv på Toms flygel og ham som eneste publikum og nu var det tydeligt:
Pop og underholdning står ikke i modsætning til seriøs kunst. Slet ikke. Som tidsånden også bifaldt, inddrog Tom trivialkunst i mange former. Med musikken blev det bl.a. til to LP'er med engelsk tekst af Svend Åge Madsen. Samtlige sange er genudgivet på CD i Danmark 2006 og på to CD'er i Japan 2010. Ready to meet you og Love's Labyrinth er af pressen betegnet som "milepæle i dansk popmusik". (omtaler)

DI' leger også med lyden af trivialmusik. Og hvorfor ikke? DI' danner trekant med jazzens avantgarde og symfonisk pop.

Netop, Tom Prehn er født i oldtiden.
Det mærkes især i de senere år, hvor hans interesse for arkæologi, mytologi og vore historiske rødder er stødt voksende. Under sine hyppige og stadig længere ophold i Albanerbjergene lytter han til den italienske forfatter Paulina Olsen og hendes spændende historier. Den danske debutroman Pigen med Sløjfen 2006 (redigeret af Leonardo Lippi), A Bente & Ben 2009 og digtene Absolut Dig 2010 (redigeret af Tom Prehn) inspirerer til musik og tager udgangspunkt i just samme emne som nutidsmusikken på DI'.

Spilleme om så ikke firmaet Corbett vs. Dempsey i USA egenhændigt fremfinder LP'en AXIOM fra 1963, og udgiver den som CD, 2015. Ekkoet fra Gruppens musik fra de brølende tressere returnerer over Dammen fra USA til Skandinavien i 2016 med LP-genudgivelserne TOM PREHN QUARTET i Danmark og AXIOM i Norge. (omtaler)

I nyere tid opleves aktuelle jazzversioner af den berømte middelaldervise
L'homme armé, 2015 og 2016:
L'HOMME ARMÉ I
og
L'HOMME ARMÉ II

Karina Møller